poe poe 2 - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu poe poe 2 - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu

poe poe 2

Blijf op de hoogte en volg Jessie

25 Oktober 2012 | Nederland, Lochem

Peter, wil jij niet mijn reisverhaal invullen...brengt verwarring...Bovendien schrikken ze zich rot als ik zo hard zit te lachen opeens.
Waar was ik gebleven..Jiri en nee Peter niet 1 lullig zeepje, een vitragehanddoek.Vies enzo. Dus ik een andere erbij gevraagd, nee dat kon niet. Toen 1 gekocht, wha een handdoek en een douche! mmm Tibetaans brood met honing. Een omelet met knoflook en ui! Gekookte aardappelen ( aparte maaltijden he!). Veel gewandeld, naar de kaasfabriek. Omdat de yaks alleen hoog kunnen leven, lag dat ding ook hoog. 3 en een half uur ploeteren, zoals traplopen met een tree overslaan. Was echt bijna dood, kreeg bijna visioenen. Onderweg nog een monastry bezocht. De oude lama wenkte mij ( dacht een fijne inzegening te krijgen waarop ik jaren kan teren) nee, 2 snoepjes..die later mijn redding werden.
Yakthee gedronken en weer naar beneden, wha sterke beenspieren!
2 Ieren en een Spanjaard gesproken, was leuk. Overal dooie buffels, met hout de huid erafschroeien en de rest schraapt oma eraf. En dan is het smullen, de hele week. Hoe krijg je zo'n beest op. Alles he! wordt niks weggegooid. De darmen/maag etc spoelen ze in de rivier schoon. De maag, jammie..de rest wil ik niet weten. In bed 's avonds Nepalese televisie gekeken..Van die Indiase soaps met echte helden en prachtige hulpelose vrouwen. Journaal is alleen over Nepal. Weet dus helemaal niks, kan hier ook geen krant vinden.

Het hospitaal van Jiri bezocht. Dat zag er al heel aardig uit. Er lag toevallig een vriendin van Pabina. Had net 2 doodgeboren kindjes gehad, 4 maanden. Triest. Iedereen lijkt elkaar wel te kennen of is family. ( This is my brother...is dan een neef. Verwarrend) Yes is no. Ja is neeschudden etc. Maar ik heb het allang door!
Weet niet of ik nu dingen dubbel opschrijf...
tERUGREIS VAN jIRI NAAR mAINAPOKHARI GING VEEL SNELLER, HOEFDE OOK NIET MEER ALS EEN AAP TE HANGEN MAAR KON ZITTEN EN KON MIJN KNIEEN BONT EN BLAUW LATEN BEUKEN. kREEG HET MAAR NIET VOORELKAAR OM MIJ DAARVOOR TE BEHOEDEN (NET ALS HET HOOFD STOTEN) . O, hoofdletters. per ongeluk. Wat een bochten !

Bevalling vorige week. " I don't know, you can take a look" zei dr/Sandeep. Ja, ik kan wel een look werpen. maar heb ook geen verstand van (zware/langurige) bevallingen. Om te begeleiden dan he, de rest wel. Klein vrouwtje, bijna geen buik, lag daar te kermen. In haar rok , werd af en toe even onder gekeken door de nurse en mij . ( mannen niet zo aanwezig bij bevallingen) ik heb haar maar wat homeop. korrels gegeven om een bevalling te bevorderen ( wellicht overdosis) en 10 min. later was het jongetje geboren. (net gemist..!) Lag daar te bibberen in een shawltje. De moeder ook trouwens.
Meisje van 9 jaar, spastisch, vergroeid, thuis bezocht. Foto van gemaakt, thuis kijken of er nog tips zijn. Nooit wat mee gedaan. Vrouw met abces in haar mond, allemaal hoestende mensen ( tocht! hoestenelkaar vrolijk in het gezicht en rook van vuurtjes in huis) Meisje van 1 jaar ( moeder sprak mij op straat aan) kon nog niet zitten, keek wat wezenloos, slajes. Maar toen ik haar wilde bekijken opeens haar spieren gebruiken. Nr 6 in het gezin. Of ook wat spastisch..? of totaal niet gestimuleerd. Hele dag bij moeder op de rug. Geen idee zegt de dr. Ik heb maar veteld te moeten stimuleren, spieren masseren, oefenen etc. Ik wilde wel geld geven voor rit naar zh in Kathmandu, maar dat zou ze gaan gebruiken voor gezin. Ook weer loslaten.
Er zijn geen huisbezoeken door een dr, geen midwifes etc. Vandaag ook weer veel gezien. Elk kind wat hoest wordt aan het stoomapp. gelegd en krijgt zakken medicijnen mee. Jongetje kwam net 1 pleister kopen ( ik heb zoveel pleisters gegeven, verkopen ze nu dus..) 5 roepies.
Ik deel maar zeepjes uit en bepanthen creme. Ze zijn met alles blij.
Af en toe " beoordeel" Ik ook een ziek kind. Kijken zo helder uit de ogen, drinken tot 2 jaar borstvoeding, zijn te warm gekleed en ik zou niks voorschrijven. Evt iets om de koorts te laten zakken. Dus daar zijn ze niet blij mee. Dol op parecetamol.
Volgens Jagat hebben de mensen hier goede ogen ( je ziet nl niet veel brillen, in Kathmandu veel meer) door de rook in de huizen....Bijzonder he.
En heeft er iemand ooit gehoord over het groeien van een insect in een kies???
Baby van 1 maand die 1 dag niet gepoept. Veel medicijn mee naar huis. Baby met buikpijn i.d. Voelen niet de fontanel. Alleen temp meten en longen/hart luisteren.

Kinderen spelen met een touwtje en takjes eraan geknoopt, hoepel met stok, steentjes etc. Overal kippen en kuikentjes, vuurtjes voor de troep.
Veel trapnaaimachines met meestal een man erachter. Fruit etc afgewogen op schaal met gewichten . Theeplantage.

Eerst voelde ik miju wat " Erica op reis", is nu al heel anders hoor. Struin hier gewoon rond.
Geen idee hoe mijn volgende dagen eruit zien. Ik ben het logeren zeg maar redelijk zat. Half 6 donker, licht valt alsmaar uit, niks te doen, koud!
Als ik eerder terugben, ga ik wandelen. Ik verstop mij achter een rots want de kinderen worden achter mij aangestuurd/of zoeken mij op. Dan zit ik te niksen en te staren/mediteren dus??!! ja ja. Gisteren yhele gevechten tussen roeken en eagles. Mooi. En veel wilde honden, wij negeren elkaar. Dat gaat goed.

Marianne , echt heel veel voor jou te doen!! En je moet niet alleen gaan, tenzij je het ook leuk vindt om je zelf tegen te komen. Poeh, dat is toch wel raar. Ook raar dat ik de dagen aftel dat ik hier weg kan..

Tim kom jij nog?? Chitwan National Park, kan je zo naar toe!! Hoe is het met je? Sam toetsweek! gAAT GOED?? Nootje? Red je je met die mannen? Ja he, gaat allemaal hartstikke goed! Papa is reuze trots op jullie!! Ik ook trouwens, op ons allemaal.

O ja, een moonbutterfly in mijn hok. Prachtig, soort mot met achterlicht. Wanneer het licht uitvalt zie je 2 knalgroene lichtjes. Af en toe een kakkerlak.
@ apen gezien. Komen eens in de maand voorbij geloof ik, iik heb het niet zo op apen.
Mooie bloemen, veel dikke bamboe, rijstevelden af en toe. Vooral mais en millet.
Millet, volgens mij gierst, prachtig gewas. Pinda's die hier groeien, gekke vruchten, gekke groenten. Leuyk allemaal. Eten is trouwens elke dag het zelfde Dal bat. Rijst, linzensausje en wat groene bladgroente. Prima hoor. 's morgen gekookt ei en biscuitjes en thee met suiker.
's middags eet ik meestal wat fruit.

Voor de geinteresseerden, mijn buik enzo gaat redelijk. Ik was mij eens in de 4 dagen? ( blij met de schoonmaakdoekjes voor mijn gezicht) Volgens mij zie ik er niet uit, zie alleen maar rimpels in mijn handspiegel. Vandaag onder een hoop gegiegel en soort olie gekocht voor mijn haar. Is touw nl.

Gisteren weer een wasje gedaan . Zo zwart en daarna droog je het in het gras. Ze wassen met een zeepje en dan lopen ze er op, met de voeten gooien ze het wasgoed om en om. Heel elegant.
Ik vraag zo veel, Pabina wordt er af en toe gek van denk ik. O(ok di9ngen die ze genant vindt.

Over Dasain had ik al geschreven. Was voor ons Nl dus best saai.
Nou dag maar weer! Fijn de reacties hoor! Kus.

  • 25 Oktober 2012 - 13:26

    Peter:

    Erg grappig dat vrijwel iedereen denkt dat ik voor jou het verhaal had afgemaakt. Kennelijk was het verschil niet opgevallen. Goed teken, zou ik zeggen. Jouw deel 2 (het mijne was door mijzelf verzonnen mensen !) is vele malen indrukwekkender dan ik had kunnen denken toen je bericht vanmorgen maar voor een deel doorkwam. Ben er (weer) stil van, waar maken wij ons toch eigenlijk druk om in ons malle kikkerlandje ? Kun je niet gewoon de bus nemen naar Kathmandu ? Aftellen is toch ook niet leuk ? Of ben je opeens afhankelijk geworden van iemand ? Wat is dat nou ? Ga door Jes, trots op je.

  • 25 Oktober 2012 - 13:42

    Sasja:

    Jaa, de echte Jessie is er weer ;) Veel ervaringen weer, mooi! Toch wel leuk dat ze nu naar je toekomen voor advies, toch?! Heeft ook zo z'n nadelen natuurlijk, verstoppen achter een rots is weer wat minder. Zie het wel zo voor me, haha. Jammer dat Dasain een beetje tegenviel, leek me juist zo leuk dat je daar een festival als een bewoner mee kon maken ipv als een toerist. Nou ja, je kan niet alles hebben.

    Aftellen? Hmmm, ja, niet leuk. Misschien toch nog proberen om wat nieuwe dingen op te pakken? Ging bij Tim uiteindelijk ook goed nadat hij het zelf leuk had gemaakt. Makkelijk lullen natuurlijk vanachter m'n computertje ....
    xx

  • 25 Oktober 2012 - 13:42

    Sasja:

    Jaa, de echte Jessie is er weer ;) Veel ervaringen weer, mooi! Toch wel leuk dat ze nu naar je toekomen voor advies, toch?! Heeft ook zo z'n nadelen natuurlijk, verstoppen achter een rots is weer wat minder. Zie het wel zo voor me, haha. Jammer dat Dasain een beetje tegenviel, leek me juist zo leuk dat je daar een festival als een bewoner mee kon maken ipv als een toerist. Nou ja, je kan niet alles hebben.

    Aftellen? Hmmm, ja, niet leuk. Misschien toch nog proberen om wat nieuwe dingen op te pakken? Ging bij Tim uiteindelijk ook goed nadat hij het zelf leuk had gemaakt. Makkelijk lullen natuurlijk vanachter m'n computertje ....
    xx

  • 25 Oktober 2012 - 13:45

    Noa:

    Lieve mam,

    Zo, ook weer veel meegemaakt!! indrukwekkend hoor!! Haha, ja papa vertelde dat je je achter een rots moest verstoppen als je even rust wilde;p Lopen ze dan echt de hele tijd achter je aan?? Zijn trots op je!!! ga zo door mam! je doet het geweldig!!
    xxx Noa

  • 25 Oktober 2012 - 15:50

    Benita:

    Mijn hemel, wat een verhalen. Niet voor te stellen voor ons in het gemakkelijke Nederland. Jij bent daar, maar het straalt naar ons uit. Door jou worden weer met beide benen op de grond gezet.
    Houd vol!

  • 25 Oktober 2012 - 18:07

    Agnes:

    Het is weer een geweldig verhaal Jessie. Maar hoe zat dat met die twee snoepjes die later je redding werden......soort van clifhanger....
    We wachten in spanning af. Groetjes!

  • 25 Oktober 2012 - 18:48

    Die Gekke Oudste Zoon Van Jou:

    Lieve moeders,

    Verhaal zit weer bomvol ervaringen en gebeurtenissen! De ene nog grappiger dan de andere haha, verstoppen achter een rots. Hebben ons hier kapot gelachen toen pap het had vertel. Maar blijf er van genieten, voordat je het weet zit je weer met ons opgeschept en verlang je weer terug!
    xx Tim

    p.s. Waarom ga jij eigenlijk niet naar Chitwan National Park, misschien is dat wel heel leuk en in ieder geval anders! En ik kan me herinneren dat olifanten je "lievelingsdieren" zijn?

  • 25 Oktober 2012 - 20:31

    Marjon:

    Hé Jessie, echt geweldig om die verhalen van jou te lezen, ik heb met je te doen maar moet ook om je lachen hoor, ik zie je al helemaal verstoppertje spelen!!Wel jammer dat je niet zoveel kan doen als dat je gehoopt had, maar geniet er ook nog maar van want voor je het weet heb je weer gezeur aan je hoofd "mam, waar ligt dit, waar ligt dat"..... Misschien moet je de tip van Tim oppakken en naar dat mooie National Park gaan.Succes met je komende dagen en het is echt leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    Dikke kus Marjon

  • 25 Oktober 2012 - 21:14

    Mieke:

    Hallo daar,
    Klinkt als Bridget Jones in Nepal, je schrijft super leuk joh, kunt zo een boek uitgeven. Super super veel indrukken daar, gewoon niet goed te bevatten.
    Hier is het maar een redelijk saaie boel. Alhoewel, vandaag is onze burgemeester opgestapt vanwege een bonnetjes affaire. Daar zouden ze waarschijnlijk in Nepal helemaal geen probleem van maken, een paar declaraties meer of minder door de burg. Verder vallen hier de bladeren hard, mooie kleuren in de bomen in heeele mooie luchten, dat wel. Het ruikt ook echt naar herfst.
    Fijn dat je moeder weer thuis is! Liefs en groetjes,
    Mieke

  • 25 Oktober 2012 - 21:14

    Mieke:

    Hallo daar,
    Klinkt als Bridget Jones in Nepal, je schrijft super leuk joh, kunt zo een boek uitgeven. Super super veel indrukken daar, gewoon niet goed te bevatten.
    Hier is het maar een redelijk saaie boel. Alhoewel, vandaag is onze burgemeester opgestapt vanwege een bonnetjes affaire. Daar zouden ze waarschijnlijk in Nepal helemaal geen probleem van maken, een paar declaraties meer of minder door de burg. Verder vallen hier de bladeren hard, mooie kleuren in de bomen in heeele mooie luchten, dat wel. Het ruikt ook echt naar herfst.
    Fijn dat je moeder weer thuis is! Liefs en groetjes,
    Mieke

  • 25 Oktober 2012 - 21:15

    Mieke:

    Oeps, 2x geplaatst, zo'n leuk stukje was het nu ook weer niet. Stomme slome computer, dat hebben we wel gemeen Jes, ook al zit ik in Arnhem

  • 25 Oktober 2012 - 21:19

    Noor:

    He jes, wat een verhalen weer. Had je rotsverhaal vergehoord isaook wat! Die apen eens per maand. Brr, wel super om die kleuren en vlinder en beestjes te zien! We leven met mee jes. Probeer nog iets te ondernemen om het aftellen makkelijk te laten lopen.. xx

  • 26 Oktober 2012 - 18:15

    Stephanie:

    Tjonge Peter, we hebben erg gelachen om jouw invulling. Jullie kunnen samen wel een boek gaan schrijven zeg. Helemaal eens met Mieke. Een soort mot met achterlicht hahaha (wat is het hier toch saai). En Jessie, fijn dat het met je buik goed gaat...echt bijzonder hoe je het ons vertelt en ons een indruk geeft...heb respect voor je. Ben blij dat ik hier zit ;-) En... inderdaad waar blijft die cliffhanger nou...? Heel benieuwd naar de rest van je reis! xx

  • 26 Oktober 2012 - 18:37

    Marko:

    Hi Jes, eindelijk ook een reaktie uit Wenen. Indrukwekkende verhalen inderdaad met de ene cultuurshock na de andere of eigenlijk een onafgebroken reeks van ongelofelijke gebeurtenissen (vanuit een Westers perspectief). Mooi dat je dit doet. Mocht je nog niet weten wat je de laatste dagen gaat doen, Patan en Bhaktapur zijn 2 aanraders, schitterende plaatsjes net buiten Kathmandu. Destijds op een mountainbike gedaan vanuit Kathmandu, geen idee of dit nog steeds kan mijn reis is al weer 10 jaar geleden. Neushoorns spotten op de rug van een olifant in Chitwan Park is ook prima en op zich uniek natuurlijk maar heeft niet zo'n blijvende indruk op mij achtergelaten uiteindelijk. Groeten .. Marko

  • 27 Oktober 2012 - 11:38

    Deborah:

    lieve jessie...inderdaad poe poe....kind wat maak je allemaal mee en zoals peter schrijft waar maken wij ons allemaal druk om hier!!!! ik geloof als je dit allemaal meemaakt( en dat zou iedereen eens moeten doen naar zo.n arm land) zou er meer tolerantie zijn voor onze medemensen...maar ja er zal altijd honger en armoe zijn. de werelden zijn zo verschillend.was dat nu allemaal maar gelijk.
    kind wat is iedereen trots op je en voel het als een steun in je rug. het ga je verder goed voor de rest van de tijd dat je daar nog bent en ooit wil ik alles van je horen. veel lieve groeten van ons.

  • 28 Oktober 2012 - 15:19

    Tanja:

    Lieve Jessie,

    Wat ben je toch in een hele andere wereld beland; ik kan me voorstellen dat je handen soms jeuken als je ziet hoe traag alles gaat. Dat levert frustratie momenten op. Ook al zijn niet al je plannen gerealiseerd en heb je het 1 en ander bij moeten stellen, denk ik wel dat je, als je terug bent, weer nog beter weet wat belangrijk is in het leven! Ik vind het erg leuk je verhalen te lezen!
    Ik ben vorige week, en morgen ga ik weer, in huize van Waveren geweest en het gaat hartstikke goed!
    Volgens mij ben je over de helft! Dus....zie ik je snel weer!!! Gaan we lekkah een bakkie thee doen!!!
    Ik ben druk bij de Deventer Radio, inmiddels "zwem"ik zonder haak van de badmeester, oftewel heb ik inmiddels 2 keer het Actuele Nieuws in m'n eentje gedaan, en vorige week vrijdagavond 3 uur radio gemaakt ivm acties van Pink Ribbon waar de radio ook aan mee heeft gedaan. Ik vind het steeds leuker worden. Nu die zenuwen nog weg, dan ben ik blij!!
    Ik wens je nog een hele intense tijd! En als je eenmaal terug bent gaan we met z'n allen aan je lippen hangen!
    Hele dikke kuzzzzzzz!

    Hieronder heb ik een waar gebeurd verhaal van Facebook gehaald: een voorbeeld hoe wij hier, in het Westen, rennen,racen en graag GELUK kopen. Door wat je schrijft krijgen we de boodschap ook mee: Vergeet de hele kleine dingen niet!!!!!



    i"A man sat at a metro station in Washington DC and started to play the violin; it was a cold January morning. He played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time, since it was rush hour, it was calculated that 1,100 people went through the station, most of them on their way to work.

    Three minutes went by, and a middle aged man noticed there was musician playing. He slowed his pace, and stopped for a few seconds, and then hurried up to meet his schedule.

    A minute later, the violinist received his first dollar tip: a woman threw the money in the till and without stopping, and continued to walk.


    A few minutes later, someone leaned against the wall to listen to him, but the man looked at his watch and started to walk again. Clearly he was late for work.

    The one who paid the most attention was a 3 year old boy. His mother tagged him along, hurried, but the kid stopped to look at the violinist. Finally, the mother pushed hard, and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. All the parents, without exception, forced them to move on.

    In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money, but continued to walk their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.

    No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the most talented musicians in the world. He had just played one of the most intricate pieces ever written, on a violin worth $3.5 million dollars.

    Two days before his playing in the subway, Joshua Bell sold out at a theater in Boston where the seats averaged $100.

    This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste, and priorities of people. The outlines were: in a commonplace environment at an inappropriate hour: Do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize the talent in an unexpected context?

    One of the possible conclusions from this experience could be:

    If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world playing the best music ever written, how many other things are we missing?"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessie

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 10090

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 09 November 2012

Nepal

Landen bezocht: