al een week weg - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu al een week weg - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu

al een week weg

Blijf op de hoogte en volg Jessie

16 Oktober 2012 | Nederland, Lochem

Spannende titel...
Hallo allemaal. Dank voor al jullie lieve reacties..Tjee, was even snikken zeg, heel vreemd. Terwijl ik mij echt heel welkom voel, ok voel hier, geen bal kan schelen w.b. de luizen, de eenvoud etc. Toch denk ik het alleen zijn in een zo'n anders land. Dat hebben we in Vietnam, Sri Lanka, Maleisie etc ook wel gezien, maar dan ben je toch de toerist en nu woon ik er , heel tijdelijk.
Hoe simpel kan life zijn zonder bijv. een stofzuiger, gordijnen, stoelen, koelkast, wasmachine, tv, stromend water in je keuken/douche. Geen tafel te dekken, geen prulletjes/troepjes schoonmaken.
Eersgisteren hadden ze kip voor mij gemaakt. We zitten dan met z'n allen om een open vuurtje, ruimte volrook enzo, op het vuur de pan, op de kooltjes een andere. Licht valt veel uit, kaarsje erbij aan. Altijd en over tocht het. ( geen ramen lappen). Daarna gedanst. Ze hadden 1 x met Wendy (?) gedanst en wilde graag leren..Op Shakira, en een volkdans (Israelische) en wat Nepalees geschuifel. Leuk.
Vanmorgen een bruilof bij de buren, soort hoornblazer met een koperen uiteinde, kleine " trompetten" en de bruid die boven was nog. 2 ladders op en daar zat het kind, helemaal mooi gemaakt. Bruidegom kwam met al de muziek in een optocht onder de paraplu aan. Geit geslacht, " de belly" ( volgens mij was het de maag) in een pannetje richting vuur. Mooi allemaal.
Over de training...Geen succes dus. Echt volgend Dashin feest. Vrouwen hebben geen tijd, kinderen zijn vrij van school. We gaan er elke ochtend om 10.0 uur zijn, zo niet/geen mensen ga ik naar de clinic. Gisteren naar de Governement kliniek geweest. Daar is alleen een nurse, schatje trouwens ( zijn ze echt allemaal hier! Kinderen zijn zo lief voor elkaar, tolerant, hele dag lol, delen alles, helpen elkaar etc). Zij doet ook de vaccinaties etc. Toen wij daar aankwamen was er net een jongetje die een diepe, maar kleine snee in het hoofd had. Zij knipte het lekker wat meer open, veel bloed..en de schoolteacher tegen de grond/plaste ook in zijn broek, gossie. Gehecht de wond en dik verband erom. Zij zijn ook dicht komende weken... Jammer.
De dokter gaar vrijdag ook weg... Plan is nu om deze week dus in de clinic te zijn, evt toch een hygiene/kin training te geven . Zaterdad 2 nachten naar Jiri en ligt volgende week het land helemaal plat 4 dagen niks. laatste week nog 2 dagen kijken wat ik kan doen en ga 2 dagen eerder terug naar Kathmandu. Wellicht wat eerder en langer een toer maken.
Vanmorgen met de tuinslag mijn haar gewassen ( is hier 1 grote pluisbol) wel relaxed en fris.
Ze kletsen en lachen en zitten te niksen erg veel.

Ik ga wat van de hak op de tak. Ben als de dood dat de elctr. weer uitvalt.
Alles goed daar?? Noa lekker in Epe, fijn! Sam succes met je week volgende week; gaat helemaal goed! Relaxe.
Wat er in de kliniek komt zijn bijna allemaal verkoudheid/koorts gevallen. Ze geven gelijk ab en hij noemt het dus thypoid fever. Wat dus heel ernstig kan zijn. In de governmentkliniek de zelfde gevallen, zij noemt het een cold en geeft aspirine en een drankje mee. Wat een verschil en zo gaat het met alles. Voor een controlefreak is dat vrij lastig. Laat het nu maar wat over mij heen komen. Ik denk dat de tocht, in combinatie met de rook in huis, hygiene de oorzaak is van het hoesten, daarbij hoesten ze gezellig elkaar in het gezicht. He, verdorie, jammer van de training!!
Gisteren allerlei familie uit Kathmandu gearriveerd, ik heb nu 2 jongens te slapen, 11 en 10. Zij zijn mij grote vrienden, voor al Shyam. Daar voetbal ik mee en klets er mee. Ze lagen met z'n tweetjes in bed, ik had gezegd als ze snurken ik ze er uit zou kicken, gegiegel. 's morgens is de familie om 5 uur wakker en er uit, herrie. Ik heb de jongen er uit gezet. Wilde nog wel heel even blijven liggen. 2 eitjes en koekjes, kopje mthee met mint. mmmmm
Geen last van buik/maag. Spieren doen het ook weer. Conditie is nog magertjes.
Ik ben het meest blij met mijn dagboek, oordoppen, zaklantaarn en vettige doekjes. Horloge zat in mijn tas... Op de 1 of andere manier kan ik hier elke keer van alles niet vinden, zootje.
Nou, ga naar de kliniek toe. Of er wachten inmiddels 30 vrouwen, smachtend naar een training... dag allemaal!!!
Peter dank voor de sms. !Kus

Toen ik Peter aan de lijn had, snikkende... vroegen ze later " why are you crying?? we are your family now"" Ze kletsen het ook direct door aan elkaar. Kijken mij dan zo aan.
Maar nogmaals. Training is klote, doe niks nuttigs, valt wel veel te doen t.zt. maar vermaak mij. Bijzonder. Zie zo veel! Kleine dingen. Dag!!!! Tot gauw.

Sterrehemel is trouwens fantastisch! Albert/Wendy luek jullie reactie. Ik heb nooit verschrikkelijk gevonden, maar erg emotioneel van.

Ik heb te hoge verwachtingen w.b. een training etc. laat dat nu dus geheel los en maak er een bijzondere tijd van. Moet ook leren hier mijn grenzen aan te geven en mijn privacy op te zoeken. De kraaltjes zijn bij de vrouwen heel populair. Hebben er hele kettingen van geregen. een hele middag zittende op de rieten mat. Ik heb zitten kijken en ben in slaap gevallen. De kinderen mogen dit niet doen/rijgen wel maar niet dragen..betekend dat je getrouwd bent. Are you marries..veel gevraagde vraag. No...childeren?? kennen ze niet daar, erg illegaal. "
Kan eindeloos doorschrijven. Ondanks dat alles erg traag tempo heeft, veel te vertellen. Weer doei!!

  • 16 Oktober 2012 - 08:13

    Marrianne:

    Hoi Jessie, ik denk dat ik dat ook zou hebben, een verwed verhaal schrijven omdat je dan bang bent dat je zo geen stroom meer hebt..., toch vind ik het prima te volgen hoor! Ik begrijp dat je je doel, veel, goede trainingen moet bijstellen... Hoe zit het met de verloskunde daar? Maak je er iets van mee? Ik kan eigenlijk niet wachtenntot je terug bent, maar dat snap jij vast wel ;-) Wat goed dat je soepel met je doel kunt omgaan: je doet wat je kan, open oren en open ogen is heel belangrijk! je schrijft leuk vind ik, ik ben blij met je verslag! Ik volg weer online, het weer is wel goed hè ? Ik dacht dat de nachten heel koud zouden zijn maar dat valt misschien wel mee? 17 graden?? Hier in Holland nu rustig herfst weer, ik heb gisteren nog een bevalling gedaan, en in de tuin bij dit stel stonden al weer 7 echte mooie grote vliegenzwammen.., de bomen verkleuren naar geel...
    Was een pracht bevalling, mooie fysiologie.... Wat voor spullen hebben ze in Nepal nodig? Hoe zit het met bloedverlies postpartum? Hebben ze midwifes? Of inheemse vroedvrouwen?
    je ziet, ik leef mee... En jij, je leeft, doet van alles, wat er ook gebeurd, je gaat weer terug naar Nederland en deze ervaring kunnen ze je nooit meer afpakken. Ik hoop voor je dat je toch ook nog veel kunt doen daat, er een klein steentje achter kunt laten.
    Lieve groet vanuit een geestig Lochem, ongeveer 14 graden.... ;-)
    Marrianne

  • 16 Oktober 2012 - 08:22

    Peter:

    Lieve Jes,

    Dat klinkt allemaal stukken beter. Gelukkig. Wel erg jammer van die training, maar ja we wisten het eigenlijk vantevoren al wel, als je begrijpt wat ik bedoel. Laat gaan, doelstellingen, ook typisch Westers, die moeten gehaald worden, presteren etc,etc. Allemaal gelul als je daar zit. Neem ik aan. Maak je lekker nuttig met de dingen die je daar wel kunt doen. Niet te groot denken. Je verhaal inspireert enorm: kom zojuist terug van de Kringloop, alle prullaria weggebracht, is nu lekker leeg in huis, wij stoken ook een vuurtje elke dag (open haard), stofzuigen/ramen lappen doe ik ook niet> Ik was het echt allemaal wel van plan, maar uit solidariteit met jou ga ik ook willen ervaren hoe het is om dat allemaal niet te doen. Ik houd het kort, moet nog het eea doen, te beginnen met 1 van de geiten. Liefs, peter

  • 16 Oktober 2012 - 08:44

    Marloes:

    Lieve Jessie, go with the flow, klinkt goed, dan gebeuren de mooiste dingen. Dikke kus en een bijzondere tijd is het nu al! Marloes

  • 16 Oktober 2012 - 08:46

    Marrianne:

    Ik bedoel " een herfstig Lochem "... Ha ha, die spellingscontrole van een i-pad doet soms rare dingen, fijne dag nog! En Peter.... Ik laat de ramen ook lekker zitten, ok mooi! ;-)
    Marrianne

  • 16 Oktober 2012 - 10:17

    Noor:

    Hoi jes,mooi verhaal. Goed te lezen dat ze zo aardig zijn voor je en dat ze kip voor je maken. Gij dat je de plannen bij kan stellen. Misschien idee voor hier, lees de solidariteit van peter al haha. Het regent hier, dus die ramen worden vanzelf schoon.. morgen roos jarig en druk met cadeaus, wat een contrast ja bij jou dan. Wij gaan hier dan genieten en jij daar van de kleurrijke mensen. Veel liefs we in volg
    je ook in gedachten hoor, mocht de elect. Uitvallen. Big hug

  • 16 Oktober 2012 - 10:17

    Noor:

    Hoi jes,mooi verhaal. Goed te lezen dat ze zo aardig zijn voor je en dat ze kip voor je maken. Gij dat je de plannen bij kan stellen. Misschien idee voor hier, lees de solidariteit van peter al haha. Het regent hier, dus die ramen worden vanzelf schoon.. morgen roos jarig en druk met cadeaus, wat een contrast ja bij jou dan. Wij gaan hier dan genieten en jij daar van de kleurrijke mensen. Veel liefs we in volg
    je ook in gedachten hoor, mocht de elect. Uitvallen. Big hug

  • 16 Oktober 2012 - 10:18

    Noor:

    Wat raar, doe ieders keer 2 stuks.... Wat zegt dat over mij... Haha

  • 16 Oktober 2012 - 10:18

    Noor:

    Wat raar, doe ieders keer 2 stuks.... Wat zegt dat over mij... Haha

  • 16 Oktober 2012 - 10:58

    Sam:

    Lieve mam,
    Fijn om te horen dat alles goed gaat. Vreemd dat jij daar zo in armoede zit, en wij hier even naar de supermarkt gaan voor wat eten om dat vervolgens in een kamer zo groot als een huis daar (geen idee, neem ik aan van jouw verhalen) op te eten. Maak er nog iets heel moois van mam, en ook ik ben trots op je. Zet hem op ;)
    X

  • 16 Oktober 2012 - 11:00

    Lyanne:

    ...en hoe snel kan Jessie de knop weer vinden naar 'zichzelf'...super Jes!!!
    want op deze manier heb je de mensen meer dan genoeg 'te brengen'..!!

    Liefs Lyanne

  • 16 Oktober 2012 - 12:55

    Henk:

    Lieve Jessie,
    We zijn erg trots op je en ik verbaas me over jou aanpassingsvermogen. We wensen je heel veel sterkte en hopen dat het toch een paar fijne weken worden. Pas op je gezondheid!
    Heel veel liefs van je vader!

  • 16 Oktober 2012 - 12:59

    Noor:

    Lieve dochter,
    Het was geweldig om je stem gisteren zo duidelijk te horen. Dankzij Noa zijn we rap op de computer. We hebben het heel gezellig met elkaar, maar het weer werkt niet zo mee. Ik hoop dat je straks kan doen waarvoor je daar naartoe bent gegaan en je kennis kan overbrengen. Begrijp nu hoe het komt dat jullie minder kippen hebben, hoe heb je ze over gekregen? Alle gekheid op een stokje, ontzettend blij dat je lieve, begrijpende mensen om je heen hebt. We leven erg met je mee en bellen nog wel een keer! vind ik het leukst!
    Het gaat je goed en de mensen daar!
    Liefs van je moeder!

  • 16 Oktober 2012 - 13:02

    Noa:

    Lieve mam,
    Wat fijn dat het goed gaat en dat ik je gisteren heb gehoord!Inderdaad fijn dat je allemaal lieve mensen om je heen hebt die nu familie voor je zijn. Goed te horen! Ook leuk dat je even gek kon doen met Shyam. Was dat gewoon een willekeurige familie? Blijf ervan genieten, doe rustig aan en let op jezelf!
    Heel veel liefs, Noa x

  • 16 Oktober 2012 - 16:48

    Tanja (Dieren):

    Ha Jessie,

    gelukkig een veel positiever verhaal dan het vorige... Het komt allemaal goed!
    Niet te veel willen/ plannen.

    Groetjes vanuit een nu best zonnig Dieren:)

  • 16 Oktober 2012 - 18:21

    Albert Kampermann:

    Hoi Jessie,
    los van de soms heftige emotie, is het een verhaal waar toch ook een hartverwarmende boodschap in schuilt. Heb naar aanleiding van je bericht wel contact opgenomen met onze vrienden ter plekke, vind het ook echt jammer als de voorbereiding en training helemaal in de Dashain rook opgaan. Eerste week al voorbij, dat gaat snel... Heb begrepen dat Ram je loge is op de kamer, ha, leuk jong! Maar gooi ze er maar uit als je de kamer voor jezelf wilt. Dat begrijpen ze echt wel!
    Kop op Jessie, als je iets niet bevalt moet je het hun zeggen, balanceren tussen geven en nemen en tussen soms wanhoop en genieten.

    groetjes Albert

  • 16 Oktober 2012 - 19:09

    Tim:

    Dag ma,

    Goed en leuk om te horen dat het goed gaat. ( ik zeg niet: dat het weer goed gaat) want het is volgens mij nooit slecht geweest. Je moest waarschijnlijk/denk ik gewoon even wennen en het is goed dat je dat zelf ook doorhebt zodat je gewoon van het moment kan genieten!(: Ik vind het, net als iedereen, leuk je verhalen te lezen en doet me denken aan mijn tijd in Afrika!
    En inderdaad al een week weg.. patat begint me nu wel mijn neus uit te komen, 7 dagen achter elkaar..
    Heel veel plezier nog!

    x Tim

    Oh: tip: je kan je verhaal ook in word/kladblok schrijven en het vervolgens kopieren, plakken als je internet hebt, hoef je ook niet bang te zijn dat het hele verhaal weg is(:

  • 16 Oktober 2012 - 19:53

    Mieke:

    Ha die Jessie,
    poging nummer 2 vanuit Arnhem. Ik heb steeds ruzie met de computer sinds hij boven staat. Is erg betrekkelijk, en volkomen onbelangrijk.
    Goed van je hoor, dat je het allemaal zo oppakt, en fijn dat je je weer beter voelt! Het is vanuit hier bijna moeilijk om je een voorstelling te maken van hoe het daar is. Ik volg een tv-programma over India, en daar komen de gewone mensen aan bod, echt hardverscheurende omstandigheden af en toe. Zo stel ik het me bij jou ook ongeveer voor.

    Jammer dat je de training niet kunt geven zoals je van plan was, maar je zag het al een beetje aankomen hè. Ben je misschien nog in de gelegenheid om de geboorte van een kind mee te maken? (Klein tikje van mij...) Die blijven natuurlijk wel komen ondanks de sluiting van de kliniek. Ben benieuwd.

    Noa, goed van je dat je opa en oma achter de computer hebt gesleept. Leuk.

    Nou Jes, veel liefs maar weer.
    Groetjes, ook van Anke
    Mieke

  • 16 Oktober 2012 - 20:32

    Annemarie:

    Hoi Jessie,
    Inderdaad alweer een week weg, het zal wel een maand lijken of niet? Fijn dat je weer een beetje bent opgeknapt, en dat je weer zo om je heen kan kijken. Het is erg leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen! hoewel leuk niet altijd het juiste woord is. In mijn boek ben ik ook in Kathmandu dus ik ben een beetje bij je in de buurt. Welke religie heeft jouw gastgezin? Merk je daar wat van?
    Je doet het toch allemaal maar mooi hè? Laat je nieuwe familie maar goed voor je zorgen!
    Tot gauw weer!

  • 17 Oktober 2012 - 10:33

    Stoffel:

    Fijn dat je jezelf weer hebt kunnen herpakken en dat je weer kunt genieten van al het bijzondere waar je je in bevindt. Heb allerlei voorstellingen bij je verhalen.. Wel een belevenis he?! Succes en pas goed op jezelf, liefs

  • 17 Oktober 2012 - 17:40

    José:

    Hey Jes,
    Ik dacht ik krijg maar geen bericht dat je wat geschreven hebt, laat ik eens kijken. Staat er al een half boek. Maar gelukkig ook een boek aan reacties, dus die van mij had je vast nog niet gemist. Chapeau hoor, het zou zo niets voor mij zijn, prinses op de erwt als ik ben. Maar het maakt je wel 'humble' denk ik. Het is denk ik wel heel goed voor je (voor iedereen, ook voor mij uiteraard) om zo terug naar de basis te gaan. Maar ach, hier in het verre Nederland is dat allemaal zó ver weg. Geniet van je tijd daar en van al die indrukken en eh,
    liefs!

    José

  • 20 Oktober 2012 - 13:31

    Erna:

    Na paar dagen Boekarest, wat ik al heel spannend vond, lees ik je verslagen. Kan me er ondanks je beeldende verhalen maar met moeite een voorstelling van maken. Het is een echte roller coaster, denk niet dat ik dat aan zou kunnen; maar je doet het werkelijk fantastisch. Sterkte met alles, hoop dat het met je moeder meevalt. Blijf je volgen. Erna

  • 21 Oktober 2012 - 22:56

    Mirjam:

    Hoi lieve Jessie,
    Weekje weggeweest, vandaar nu pas een reactie. Je vorige verhaal. Mens wat een eenzaamheid en armoe. Het was inderdaad voelbaar door je hele verhaal. Ik was dan ook blij dat je in het verhaal hierboven gelukkig weer wat positieve ervaringen hebt opgedaan, pfff. Jemig wat vind ik het goed van je dat je dit doet en jemig wat een geweldige kans. Super. Ik ben erg benieuwd naar je foto's al hoewel de opmerkingen van de bougainville enz. al een beetje tot mijn verbeelding spreken.
    Veel liefs en hou je taai, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessie

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 10093

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 09 November 2012

Nepal

Landen bezocht: