andere planeet - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu andere planeet - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu

andere planeet

Blijf op de hoogte en volg Jessie

13 Oktober 2012 | Nederland, Lochem

Tjeetje...Gisteren (horloge kwijt geraakt bij de massage) door het hotel laten wekken. Tenminste , dat was de bedoeling...5.15 uur. I.p. daarvan werk ik om 6.00 uur mijn bed uit getrommeld " taxi is waiting" Kut.. Hadden wel een ontbijtje in een zakje gedaan ( 2 eitjes, 2 boterhammen, banaan) Goed. bij de bus nog ruim staan wachten tot dat iedereen er in zat. 8 Uur hobbellen. Bijrijder/ronselaar en een straatjochie die uit de bus hangen en al rijdende er nog meer mensen probeert te krijgen. Ze springen e rijdende bus in en uit, via het raam het dak op , dat inmiddels ook al vol zat. Van die slippers die voor het raam heen en weer zwaaien. Zieke vrouw, tandpijn. Ibuprofen gegeven en knapte snel op.Onderweg aantal vrouwen die uit het raam kotsen. Raam open, Belk, raam weer dicht. Easy. Plaspauze, rij mannen. Onderweg hutjes, vrouwen die de was doen bij waterkraan/slang etc. Veel te zien!
Aangekomen ( onderweg fruit etc via het raam gekocht) konden wij zelf de bagage naar beneden slepen. Geen man die elegant hielp... Ik ben dus samen met Pampina die voor vertaald. Zij sliep vannacht in het huis van haar schoonfamilie. Ik slaap dus in een lemenkamer op een plank met rietenmatje er op Muizen rennen heen en weer, ergens. Had het gisteren wel zwaar, wel heel erg anders en aleen. Was ook doodmoe. Nog de halve berg gelopen op en af. Alles is stijl, niks plats te bekennen.
De keuken is op de 2e etage, via 2 ladders met heel veel ruimte tussen de . Alles leem, klein raampje. Kken op hout, geen stromend water, 1 klein peertje aan. Onwerkelijik. Zo'n andere wereld.. MM, ik weer met mijn grote mond... Opa, en 3 schoondochters wonen er met 3 kinderen. " zijn er geen cadeatjes " was de eerste vraag van 1 moeder.. tja.
Vanddag naar het ziekenhuis geweest. Ik hang daar inderdaad aangeplakt. Heb net een ruimte geregeld/Pambina dan voor de training. Ze kunnen er niet overuit dat het maar 4 dagen is. 4 Dagen verdeeld over 2 dagdelen, lijkt mij meer dan zat. De andere dagen ga ik spreekuur houden in het zh. Ziekenhuis tussen vette aanhalingstekens.
Ik vind het nu wel lastig om op- en aanmerkingen te maken over hygiene. Zo doen zij dat en wie ben ik..
Vannacht mijn rijst met prut en helemaal uitgekotst, brrr. In een zak, joepie. Vanmorgen vroeg ik waar ik dat kwijt kon, " ergens tussen de koeien"...Niet gedaan, maar even in een bin in de badderruimte. Vanmorgen met ijskoudwater gewassen, je gooit het maar wat over je heen. Plassen/poepen is met al die spierpijn een hele kunst en gedoe.
Ontbijt is een kop lekkere thee ( schors volgens mij/kaneel) met veel suiker en een pluk wit brood. Als ik niet ga afvallen...
Kortom, valt mij toch rauw op het dak..voel mij niet de heletijd erg prettig, zal zeker wennen.
Foto;s probeer ik binnenkort op te zetten. In het huis geen internet verbinding
Kliniek is nog fundering en ijzeren palen zeg maar Als het klaar is is daar veel te doen denk ik
Overal afval, alles gooien ze op de grond, spugen veel op de grond etc. Maar heel aardig, vriendeijk. Ziet er kleurrijk uit. Onderweg Oleander, vlijtige liesjes, bouganville.

Blij dat het goed gaat Peter, had gisteren wel weer terug willen komen. Nou, tot laterLiefs!

  • 13 Oktober 2012 - 08:03

    Peter:

    lieve, lieve Jes,

    Dit valt geloof ik niet mee. Zou nu wel ff bij je willen zijn, maar ja, dat kan niet. Doorbijten is het enige dat ik kan zeggen. Lijkt op het verhaal van Wendy, die kreeg ook een dreun de eerste dagen. En dat is toch weer goed gekomen. Hou vol, we zijn allemaal enorm trots op je ! Je kan het, heb ik geen enkele twijfel over. Bel anders, als dat kan. Liefs, peter

  • 13 Oktober 2012 - 08:38

    Lyanne:

    Lieve Jessie,
    ...ben er even stil van....,je beschrijft het zo, zodat we hier bijna kunnen voelen hoe jij je voelt....Ik kan wel zeggen, we leven met je mee, we denken aan je....maar dat is zo makkelijk vanuit een comfortabele stoel....kan een hele rits korrels opnoemen die jouw leventje op dit moment misschien een beetje kunnen verzachten....maar daar zit je nu ff niet op te wachten...al zou ik zo graag iets hebben om je te steunen!...Kon je op z'n minst maar even lekker slapen....
    Gelukkig zie je de mooie kleuren om je heen, en zijn de mensen aardig voor je!...Het is ze 'geraaie'.....
    Lieve Jessie, hou je taai....en ik zeg toch maar...we denken aan je, en leven met je mee..maar ook...zorg goed voor jezelf!!!
    Liefs lyanne

  • 13 Oktober 2012 - 09:13

    Marijke:

    Hoi Jessie,

    Cultuurshock. . . . Ik volg je, en hoop voor je dat het snel "went".
    Liefs, Marijke


  • 13 Oktober 2012 - 10:35

    Fokalien:

    Lieve Jessie,
    Wat een indrukken, vanuit een wereld, die echt bestaat, maar ver van ons bed. Lijkt me mooi en bizar om dat alles live te beleven. Hou je haaks over 2 dagen Voel je je hopelijk weer wat beter en is de eerste shock voorbij. Lfs Fokalien

  • 13 Oktober 2012 - 11:13

    Noor:

    Lieve jes, vertrouw maar op je kracht en initiatiefrijke spirit. Je hebt dit gekozen vanuit die krachtkant. De ándere kant is er ook dus. Wees lief voor jezelf.. wij sturen je veel liefs en energie vanuit ede... Ben trots op je.
    Bizonder lijkt me Die bloemen en kleuren. Aardige mensen.. die heel anders met hygiëne omgaan. Liefs Jessie . Waar kan jij overigens op internet?
    Zet m op!

  • 13 Oktober 2012 - 11:13

    Noor:

    Lieve jes, vertrouw maar op je kracht en initiatiefrijke spirit. Je hebt dit gekozen vanuit die krachtkant. De ándere kant is er ook dus. Wees lief voor jezelf.. wij sturen je veel liefs en energie vanuit ede... Ben trots op je.
    Bizonder lijkt me Die bloemen en kleuren. Aardige mensen.. die heel anders met hygiëne omgaan. Liefs Jessie . Waar kan jij overigens op internet?
    Zet m op!

  • 13 Oktober 2012 - 11:27

    Lieve Man:

    Hopelijk komt alles weer goed. Anders doe je even reiki in bed? :p
    Volgens mij ga je nog een geweldige tijd krijgen dus zet hem op!
    Liefs Sam

  • 13 Oktober 2012 - 11:36

    Marloes:

    Niet veel toe te voegen aan wat hier allemaal al aan ondersteuning staat....en ach, dat horloge liep toch al niet goed toch? ;-)
    Dikke afstandsknuffel!

  • 13 Oktober 2012 - 11:58

    Noa:

    Lieve Mam,

    Woow, dat is zeker even wennen, maar het komt wel weer goed. Wij vinden het allemaal hartstikke tof wat je doet hoor! blijf doorzetten!
    liefs, xxx Noa

  • 13 Oktober 2012 - 11:59

    Tim:

    Ha moeders,

    Dat is toch wel back to basic. En ik maar zeuren die tijd dat ik in Afrika was.
    Ik DENK dat ik wel ongeveer weet wat je voelt en denkt (aangezien ik dat dus ook even heb gehad) Maar blijf jezelf. Doe wat je denkt te moeten/kunnen doen en laat alles even op je af komen zodat je dat rustig kan beseffen!(: Het klinkt allemaal heel anders, maar toch ook mooi! Die busreis bijvoorbeeld, zoiets zie je alleen op filmpjes op youtube of tv!
    Het zijn allemaal ervaringen die je nooit meer zult vergeten!
    Keep your head up and enjoy mam! Komt helemaal goed!

    Tim

  • 13 Oktober 2012 - 14:40

    Sasja:

    Tja, ff slikken. Sluit me inderdaad bij de andere aan. We leven met je mee, maar kunnen weinig tot steun zijn. De eerste dagen zijn altijd het moeilijkste en dan erbij spugen werkt ook niet echt mee. Hou je vast aan de ervaringen van Wendy!

    Succes en hou je taai. Virtuele knuffel vanuit Engeland! xxx

  • 13 Oktober 2012 - 14:59

    Benita:

    jeetje, wat een ervaringen. je wordt echt in het diepe gesmeten.
    Ik kan alleen maar zeggen dat we trots op je zijn en aan je zullen denken.

  • 13 Oktober 2012 - 15:38

    Marrianne:

    Oh Jessie, je maakt wel veel mee! Mooie, goede beschrijving, blij om je te kunnen volgen.. Weet je, ik denk dat je een boel reserve hebt, je zit goed in elkaar, het komt vast weer goed. Je bent daar niet voor niets!
    Ik denk aan je, hou vol, ik begrijp wel dat het echt een andere wereld is, en vriendelijke mensen.... Toch het meest belangrijk! dank voor je verslag, goede dag vandaag, lieve groet!

  • 13 Oktober 2012 - 16:03

    Stephanie:

    Tjonge Jessie, wat een eerlijk oprecht verslag en lieve woorden van iedereen. En wat een indrukken pfff. Ik hoop vooral dat je niet echt ziek wordt, de rest komt goed want daarvoor wilde je dit te graag en ben je een knokker. Van de teksten hierboven knap je ook zeker wel op. Pas goed op jezelf!

  • 13 Oktober 2012 - 16:52

    Agnes:

    Oooh Jessie, wat een ervaringen. Je leest en hoort erover, maar hoe het echt is maak je nu mee.
    Een echte culture shock! Maar het is geweldig hoe je het allemaal beschrijft.
    Hou je taai, we leven met je mee (vanuit een wel heel comfortabele positie hier)

  • 13 Oktober 2012 - 18:13

    Mieke:

    Tjonge, heb ik me net druk lopen maken met het aansluiten van mijn computer boven op een draadloze adapter en dat vond ik al een beetje afzien...

    Dit is wel even andere koek daar bij jou! Heavy metal. Ik hoop dat het je helpt dat we met z'n allen in gedachten bij je zijn. In Groningen zeggen ze zo iets als Kop d'r veur holn, oftewel laat je niet klein krijgen. Je kunt het!
    Veel liefs, Mieke

  • 13 Oktober 2012 - 19:18

    Joris:

    hey jessie ik hoor dat ze daar een heel andere culturen gewoontes hebben ik heb het gelezen en vind het leuk om het te horen. ik denk dat je je snel op gemak voelt in nepal.
    veel liefs en succes van joris xx

  • 13 Oktober 2012 - 21:00

    Annemarie:

    Hoi Jessie,
    Dit is geen romantiek he? Ik denk dat juist daarom je reis je veel zal brengen. Heb je nu niks aan. Dit afzien is tijdelijk, hou je taai!!
    X Annemarie

  • 13 Oktober 2012 - 21:06

    Maarten:

    Heftig verhaal. 2012 in een heel andere wereld. Ongelooflijk. Wat zal t lastig zijn om volgende maand weer in alle luxe terug te keren. Ik wens je een boeiende maand toe. Groet, Maarten

  • 13 Oktober 2012 - 21:43

    Stoffel:

    Een andere wereld... Logisch dat je wat tijd nodig hebt... Hopelijk voel je je snel wat beter. Ervaringen om nooit meer te vergeten in ieder geval, nu al... Zet'm op hoor!!. Hug, stoffel

  • 14 Oktober 2012 - 11:52

    Roosmarijn:

    lieve jessie, zal wel even schrikken zijn in het begin, maar het komt allemaal wel goed. het klinkt wel heftog hoor, maar je zal het waarschijnlijk als een geweldig avontuur vatten. even doorbikkelen en je komt er wel:) heeel veel succes en liefs van mij en wij met zn allen denken aan je en steunen je vanaf nederland.

    liefs roosmarijn

  • 14 Oktober 2012 - 11:54

    Albert Kampermann:

    Beste Jessie,
    Het is inderdaad een geheel 'andere' wereld, onvergelijkbaar met hier en in het begin ook redelijk onoverbrugbaar. Cultuurshock is geloof ik de passende term. Gek genoeg went het wel en dat ligt vooral in het loslaten van de wijze waarop we hier naar dingen en mensen kijken. Ik vind je beschrijvingen sterk en rechttoe rechtaan, heerlijk herkenbaar. Blijf jezelf en laat die Nepalezen je vooral niet in de war brengen. Het wordt echt heel mooi, maar dat is achteraf en nu sta je aan het begin:)
    Veel succes!!

  • 14 Oktober 2012 - 11:54

    Marjon:

    jeetje Jessie, ik dacht laat ik eens gaan kijken op je blog, ben je al 4 verslagen verder...Ik heb het inspannend zitten lezen, wat ben je toch een stoer wijf!!!Ik kan mij voorstellen als ik dit zo lees dat je het wel even gehad hebt maar jij slaat je daar zeker doorheen, kijk maar goed om je heen naar de mooie kleurijke dingen en denk maar aan lieve mensen die je steunen..
    hele dikke knuffel. xxx marjon

  • 14 Oktober 2012 - 22:41

    Maria:

    Ha Jessie, Ik ben stil bij het lezen van je verhalen. Het voelt alsof je naast me staat te vertellen. Ik krijg een kijkje in een wereld die ik niet ken, ik voel en ruik het bijna. Wat veel indrukken en wat veel om over na te denken. Hou je haaks. Ps. Je hebt gelijk, Anita knipt altijd te kort. Liefs, Maria

  • 15 Oktober 2012 - 12:45

    Noor:

    ik ben trots, niet dat je daar zit zozeer, maar dat je jezelf een doel hebt gesteld die je wilt verwezenlijken! Nog ter aanvulling. Ben benieuwd hoe het met je gaat!
    als ik s avonds om 8 uur de sterren zie, denk ik dat jij ze ook ziet daar, moet toch lukken?!
    Kijk uit naar je nieuwe verhaal!

  • 15 Oktober 2012 - 12:55

    Deborah:

    lieve jessie....ja wat moet ik hier nu mee met zo,n verhaal? bepaalt geen hilton en geen n.z. vakantie! maar ja op de achterban in holland wordt je op wolkjes gedragen en vinden wij het fantastisch wat je daar allemaal beleefd en door moet maken.....heel anders dan in lochem en omgeving....toch?
    maar wat zei je nu toen je wegging? wilde je wat afvallen? ik val al af bij het lezen van dat eten en kotsende mensen! maar pas nu goed op je zelf en niet ziek worden hoor....die patat etende nazaten van je, die maken het prima hoor! hou vol en we bewonderen je.veel liefs uit een kleurrijk baarn.

  • 15 Oktober 2012 - 23:05

    Wendy:

    Hey lieve Jessie,

    het is zo herkenbaar allemaal!! Ik leef helemaal met je mee...
    Ik voelde me precies hetzelfde in het begin. Maar geloof me...het wordt beter. Als je eenmaal gewend bent dan ga je zeker ook de leuke dingen zien en dan worden de dingen die nu nog verschrikkelijk zijn eigenlijk best wel grappig.

    Ik hoop dat je de energie vindt en lekker gaat genieten.

    Zet hem op!!

    Liefs Wendy

  • 15 Oktober 2012 - 23:05

    Wendy:

    Hey lieve Jessie,

    het is zo herkenbaar allemaal!! Ik leef helemaal met je mee...
    Ik voelde me precies hetzelfde in het begin. Maar geloof me...het wordt beter. Als je eenmaal gewend bent dan ga je zeker ook de leuke dingen zien en dan worden de dingen die nu nog verschrikkelijk zijn eigenlijk best wel grappig.

    Ik hoop dat je de energie vindt en lekker gaat genieten.

    Zet hem op!!

    Liefs Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessie

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 10087

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 09 November 2012

Nepal

Landen bezocht: