morgen op pad - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu morgen op pad - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Jessie Oostrum - WaarBenJij.nu

morgen op pad

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

11 Oktober 2012 | Nederland, Lochem

Weer een dag voorbij...ik kwam vanmorgen te laat voor mijn sightseeing tour. Horloge doet traag. Veel moois gezien en gehoord. Rita was de gids en we zijn geweest naar Durbar Square; het oude paleiscomlex waar ook het huis van Kumari staat. Kumari is een meisje die door monnikken is uitgekozen om Kumari te zijn totdat ze gaat menstrueren. De macht van de koning wordt door belichaamd. Hoe zij is uitgekozen is een heel verhaal, heel bizar. Zj woont u met haar familie in een huis en komt er niet uit. 1 maal per jaar laat zij zich zien aan de mensen...Net een sprookje.
Rita is een Newar van 28 jaar en is uitgehuwelijkt. Zij had haar man 5 minuten gezien..maar hebben het best gezellig saman. Alhoewel samen is met haar hele schoonfamilie..
Pashupatinath, tempelcmplex met heel veel tempels. 1935 is de laatste grote aardbeving geweest, veel vernield toen. Er lopen veel Saduhs rond. weet niet of ik dit goed schrijf. Heilige mannen die de hele dag niksdoen, je aanmanen om vooral een foto te maken en daar geld voor te vragen. Ze zullen ook wel wat mediteren....wit/geel beschilderde gezichten, wat eng eigenlijk. Bij de rivier worden de crematies gehouden...Ik had het geluk,de bofkont, er waren er 3 aan de gang. 1 Brande al prima, 1 lag er net op en de derde was al bijna verstrooid in de rivier. Ook weer heel bijzonder. Boedisme/hindoeisme door elkaar, mooi.
Heerlijk gegeten op een dakterras. Ik dacht gezellig met Rita , maar nee, zat daar als rijke en dikke toerist alleen.
Bodnath, volgende boeddistische heiligdom, indrukwekkend. 2 mantra cd s gekocht.
Svayambhunath, laatste stoepa van de dag. Veel apen die gaan zwemmen in een zwembad...tja. Ligt heel hoog en mooi uitzicht over Kathmandu.
Hindoeisme kent 3 miljoen goden. Zeker 100 eagles gezien.
Zonet met Indira getracht veel geld uit te geven aan spullen voor de kinderen. Redelijk gelukt, heel veel schoolspullen, een wereldbol, ballen, badminton, schriften/boeken/potloden, een yogaposters . Ha, ga ik yoga daar doen met uitleg. Met een riskja teruggekomen naar hotel.Daar was ik weer te laat voor de afspraak met de masseur...Bleek een man te zijn die mij kriskras door Thamel meenam daar dropte en na afloop er weer stond! Ik had net een plattegrond gepakt; geen idee waar ik was.
Zo...die massag..! Wat heb ik een pijn geleden. Ze lag helemaal bovenop mij om te kneden, vooral knijpen, aan mjn haren te trekken etc. Knetterharde spieren..daarna nog in een sauna bijgekomen.. Ze gebruikte geen lekkere olie maar tijgerbalsumachtige olie. Wel goed geweest. Ga zo mijn granaatappels naar binnen werken en slapen. Morgen om 5.15 word ik gewekt en 5.45 gaat de bus voor de hobbelrit naar mp. Schijnt prachtig te zijn onderweg, leuk weer!
Je loopt hier rond alsof je al weken er bent. Oja, het is net " mamaappelsap" je denkt de hele tijd dat ze nederlands praten..heel raar " zuurkool met worst" hoor ik dan of " ga maar en neem dit mee" .
Was met Rita nog in een piepklein/overvol winkeltje waar ze kleding verkochten. Niet gelukt hoor, maar ze kwamen gelijk met maat xxl aan..is hier natuurlijk L ..
Bedankt " klodderclub" voor jullie teksten in het boek. Ik shrijf er dagelijks in!! Ja ja. Wouw, ongelofelijke valse karaoke hoor ik nu..ernstig.
Dagg, zo al drie keer geschreven. Makkelijk vanuit het hotel.
doei doei. Noa toetsweek bijna klaar he!!

Iele mannetje in het vliegtuig bleek enorme puntige ellebogen te hebben waarmee hij het presteerde om mij elke keer te raken, uiteindelijk zat hij erbij alsof hij 200 kg woog. Slaakte elke keer een enorme zucht, waar ik mij rot van schrok en draaide zich elke keer zeer omslachtig om!
Leuk alle reacties te lezen hoor. Wendy, ik doe ze de groeten en ga mij in hetfeestgewoel storten. Echt elke familie gaat zijn geit of schaap slachten. mmmm lekker! Wordt vervolgd.
En ja, het reizen alleen is tot nu toe heel prima. Mp schijnt wel heeeeel anders te zijn, echt primitief.

Dag, liefs!

  • 11 Oktober 2012 - 17:22

    Marloes Lubberding:

    Het lijkt wel of je al 3 weken op pad bent, zoveel te vertellen! He, dat is boffen, drie van die crematies en dan zo mooi in gradaties! Helemaal top ;-)
    Tot de volgende keer weer!

  • 11 Oktober 2012 - 18:02

    Peter:

    Lekker makkelijk zo'n blackberry die je een seintje geeft als er een nieuw verslag is. Ik meteen vanuit de trein een berichtje terug gestuurd. Kon ik hem niet verzenden. Begin dus nu maar opnieuw. Ook jij hebt schrijftalenten, net als Tim. Klinkt allemaal erg goed. Hoe is de temperatuur ? Inderdaad 30 graden ? Ben benieuwd hoe je onderkomen voor de komende 3 weken is. Heb daar vast een masseur geregeld. Die gebruikt helemaal geen olie, dus bereid je maar vast voor. Je komt er als herboren onder vandaan zegt men. Goede reis morgen en tot horens, liefs, peter. P.S. Hier gaat alles goed, zometeen voor de 3e achtereenvolgende keer patat, uit het bakje, scheelt opruimen en spullen in de vaatwasser zetten.

  • 11 Oktober 2012 - 18:11

    Tim:

    Mmmm, lekker patat eten straks! Alweer!
    Klinkt allemaal weer heel tof mam! Volgens mij echt een land voor jou!(:
    Ben benieuwd hoe je reis naar mp verloopt en hoe je het daar straks hebt!
    Ik weet dat je daar een laptop krijgt maar is daar ook internet, of ergens in de buurt?
    Nogmaals geniet ervan!!

    xx Tim.

    Overigens vond ik mijn schrijftalenten toch net iets beter.. haha! Kus

  • 11 Oktober 2012 - 19:29

    Sasja:

    Nou, ieder z'n eigen stijl he!! Heel leuk om te lezen allemaal. Die crematies lijken me iets minder. Moest wel lachen toen je over die massage begon. Andi en ik hebben in Vietnam (geloof ik) ook zo'n massage gehad, was bij een of andere school. Werd aangeraden in Lonely Planet. Nou, kwam er ook bont en blauw uit, tenminste dat gevoel had ik.

    Veel plezier nog en tot het volgende verslag!
    Sasja
    x

  • 11 Oktober 2012 - 19:37

    Mieke:

    Hallo daar,
    super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, echt genieten op afstand!! Blijven doen hoor dat schrijven, als het straks ook nog kan tenminste.
    Goede reis naar mp, en liefs,
    Mieke

  • 11 Oktober 2012 - 21:18

    Marrianne:

    Dank voor je verslag Jessie! Ik geniet mee!! Bijzonder denk ik om zo'n uitvaart te zien ;-) Goede reis verder, liefs, Marrianne

  • 12 Oktober 2012 - 10:26

    Deborah:

    gut jessie...het lijkt inderdaad of je al weken weg bent! wat een verhaal al zeg, bewondering alom voor je...en wat een belevennis, doe maar voorzichtig en ik blijf je volgen! dag hoor..

  • 12 Oktober 2012 - 13:20

    Irma:

    Hoi, hoi
    Is maar goed dat je opschrijft wat je allemaal meemaakt. Al zoveel gezien en gedaan en wij zitten hier nu in de regen voort te modderen. Het is bij jouw toch 30 graden?
    Heerlijk genieten zo te horen. Pas goed op jezelf. Goede reis vandaag en tot horens.
    Liefs, Irma

  • 12 Oktober 2012 - 13:49

    Noa:

    Hee mam!! woow echt super om te horen, dat verhaal van dat meisje, is dat echt nu op dit moment of jajen geleden? klinkt allemaal geweldig!! heeft die massage nou uiteindelijk geholpen? echt leuk dat je daar yoga gaat geven!! en praten ze nou echt een beetje nederlands of lijkt dat zo? Toetsweek is voorbij, nu maar afwachten;p
    Nou mam, blijven genieten, ben heel trots op je en we horen van je!!
    Liefs -xxx- Noa

  • 12 Oktober 2012 - 20:17

    Noor:

    He jes, nou al 3 verhalen in 1 week! En verhalen alsof je er al 3 weken bent... Wat lijkt me dat een apart gezicht die crematies.. Boffen hoor, als je er drie tegelijk ziet....
    Ik hoop dat je nu de reis inmiddels hebt gehad en dat gehobbel dus ook. Ben benieuwd hoe je verhalen zijn vanuit daar. Leuk dat je yoga gaat geven! Geniet ervan. We denken aan je!! Liefs

  • 13 Oktober 2012 - 16:14

    Corac Clements:

    Ha Jessie,

    Moet eigenlijk wel lachten om je massageverhaal.
    Ik heb in Thailand getracht te genieten van een Thai Massage, kon daarna twee dagen niet meer lopen van ingekorte achillespezen.
    In Hongarije dacht ik weer te gaan genieten, maar ook dit liep uit op een soort van ramp. De massage eindigde in een emmer koud water over me heen. Ben 10 dagen wit uitgeslagen geweest van het stuk zeep wat die zeer rondbortige dame gebruikte in plaats van olie.

    Liefs weer en tot de volgende keer. X Cora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessie

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 10095

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 09 November 2012

Nepal

Landen bezocht: